Att ändra sin livsstil och börja leva mer hälsosamt är en process. Och vi lovar, om du klappar dig själv på axeln lite oftare än vanligt kommer det gå så mycket lättare. När man genomgår en förändringsprocess är det extra viktigt att vara snäll mot sig själv, speciellt under dåliga dagar då allt känns motigt. Istället för att förlora dig i känslan av motvind – se tillbaka på vad du faktiskt har lyckats med.

– Titta hela tiden på vad du har gjort, vad du gör just nu och hur långt du har kommit. Det är viktigt för motivationen. Vi glömmer gärna var vi befann oss för några månader sen och hamnar väldigt mycket i nuet, säger Maria Farm. När de motiga perioderna kommer kan det vara bra att kunna se vad man faktiskt har lyckats uppnå av egen kraft. Vi tittar kanske på någon annan, som är yngre, har en annan livssituation eller väger mindre, där vi kommer till korta i jämförelse. Det är att inte vara snäll mot sig själv.

Kom i form med Wellie! Läs mer och bli medlem här

Fokusera på det du lyckats uppnå

För att inte glömma bort vad du faktiskt har åstadkommit hittills rekommenderar Maria att man exempelvis skriver en träningsdagbok. Ett annat tips är att ta ett foto på hur du ser ut nu och jämför med en bild från resans början.

farm_snall2.jpg

Fem tips: Gör det lättare att vara snäll mot sig själv


1. Se dig själv utifrån

När ett barn ska lära sig cykla och faller tar vi inte ifrån barnet cykeln och säger ”Typiskt, där ser du. Jag visste att det där skulle hända, det är ingen idé att försöka igen. Istället peppar vi och uppmuntrar barnet att försöka igen. Den inställningen bör vi ha även till oss själva och vår förändringsprocess.


2. Underlätta för dig själv

Om träningen inte blev av i dag kan du fundera på varför det blev så och sedan försöka underlätta för dig själv så att det blir av imorgon i stället. Du kanske kan packa träningsväskan kvällen före, ställa en påminnelse på mobilen så att du kommer iväg i tid från jobbet, ta med ett mellanmål så att du hinner äta mellan jobbet och träningen. Visa förståelse för dig själv när du inte lyckas genomföra det du hade tänkt, men se också till att skapa goda förutsättningar för att lyckas nästa gång.


3. Anpassa efter ditt liv

Vad kan du göra för att det ska bli lättare för dig att genomföra de förändringar du vill? Du kanske har lätt att stoppa i dig en massa onyttigheter innan middagen är klar. Då kan du underlätta för dig själv genom att förbereda middagen i förväg. Om du har små barn, eller väldigt mycket på jobbet, gäller det att baka in träningen i ditt liv på ett sätt som känns rimligt för att den ska bli av. Det kanske inte är ett gymkort du ska satsa på, utan träning hemma.

Kom i form med Wellie! Läs mer och bli medlem här


4. Sänk orimliga förväntningar

Om förändringen ska lyckas behöver du avsätta tid i kalendern. Dygnet kommer inte att få fler timmar, utan vill du komma iväg och springa två kvällar i veckan behöver du kanske lösa det med att någon annan tar hand om barnen då, till exempel. Har man väldigt höga krav på hur perfekt allting måste vara hela tiden, och hur mycket man ska hinna med, riskerar det att motverka införandet av nya vanor. Det här är en långsiktig investering och det gör ingenting om du inte är precis där du hade önskat efter ett halvår - så länge du har kommit en bit på väg.

lov2.jpg


5. Ge dig själv positiv feedback

När motgångarna dyker upp är det lättare att se på dem balanserat, och inte låta dem få orimligt stora proportioner, om man också kan se det positiva som har hänt. En bra sak är att ha en positiv dagbok där man bara skriver ner bra saker som händer, det man är stolt över och komplimanger man får. Under stunder då allt känns motigt kan man behöva titta i dagboken för att hitta tillbaka till den positiva energin. När vi är ledsna tenderar vi att plocka fram minnen som överensstämmer med den känslan, och då kan vi behöva hjälp i rätt riktning.

TEXT: FRIDA ANTER FOTO: GETTY IMAGES OCH CORNELIA NORDSTRÖM