1. Vänta inte på känslan

Kom ihåg att du faktiskt inte behöver känna dig supermotiverad hela tiden för att lyckas genomföra en förändring.

Den största myten kring motivation är just att vi måste ha rätt känsla innan vi kan börja bete oss på ett visst sätt. Men tvärtom väcker vi många gånger känslor via vårt beteende. Prova därför att gå emot din första känsla och se vad som händer.


2. Planera för bakslagen

Tolka inte eventuella bakslag som kan dyka upp som ett tecken på att det är dags att ge upp.

Forskning visar att det snarare är regel än undantag att det kommer bakslag när vi förändrar vår livsstil. Utgå från att det kommer hända och planera för hur du ska hantera det.

Du kanske kan skriva ner några råd till dig själv som kan vara till hjälp när det känns tufft, eller prata med en kompis som kan vara ett stöd när du behöver det.


Kom i form med Wellie - utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem här


3. Var ärlig mot dig själv

Lyft fram det som faktiskt var bra med hur du levde innan förändringen. Du kanske hade mer tid över för dina vänner, till exempel. Fundera sedan på vad som är bra med dina nya vanor, exempelvis att du har mer energi och känner dig gladare.

När du har erkänt eventuella baksidor med din nya livsstil kan du försöka hitta lösningar som kan kompensera för det du går miste om. Du kanske kan promenera ihop med din partner i stället för att ni äter sötsaker ihop hemma i soffan.


GettyImages-175386458.jpg

4. Se över dina mål

Är dina mål realistiska eller för högt satta? Om du inte tränade alls tidigare men nu har som mål att göra det fem gånger i veckan kan det kännas övermäktigt. Du kanske får ont i kroppen och inser att du har tagit dig vatten över huvudet.

Men i stället för att lägga ner hela projektet kan du fundera över om du kanske ska justera nivån på målen. Om du bestämmer dig för en nivå som är genomförbar för dig är chansen större att du lyckas. Sen kan du höja målen successivt när du känner dig redo.


Få ännu mer motivation med Wellie! Läs mer och bli medlem här


5. Ta små steg !

När du känner att du klarar av små förändringar blir du mer motiverad att fortsätta. De små stegen har dessutom stor betydelse i längden, och borgar för att du ska lyckas med en hållbar förändring.

Om du exempelvis inte alls är van vid att äta grönsaker och bestämmer dig för att äta något grönt till varje måltid blir det en ny god vana. Det kan kännas som en liten sak, men det är ofta betydligt bättre att ta många små steg än att exempelvis få ett orealistiskt infall att äta extremt kalorifattigt på ett sätt som är svårare att fullfölja.


Welle


6. Unna dig att må bra

Kom ihåg att det är ditt val att göra en livsstilsförändring. Vi tänker ofta att vi "unnar" oss när vi gör ohälsosamma val, men vänd på det i stället och tänk att du faktiskt unnar dig att må bra.

Om du är aktivt medveten om hur du lever och vilka val du gör mår du ofta bättre än om du går på autopilot. Om du bestämmer dig för att inte träna en dag är det ditt aktiva val att göra så. Passa då på att njuta av vilan, men var medveten om att det är du som har bestämt dig för det. Annars är det lätt att skylla på utomstående faktorer om det inte blir som man har tänkt sig.

TEXT: FRIDA ANTER FOTO: GETTY IMAGES OCH CORNELIA NORDSTRÖM