När vi står inför en livsstilsförändring kan vi bli extra sårbara och ifrågasätta om vi verkligen har vad som krävs för att lyckas. Vi sneglar gärna på andra och inbillar oss att de har något inte vi har, och att de därför kommer att lyckas bättre.

Den inre självkritiska rösten kan vara sträng och perfektionistisk. Vad vi egentligen behöver är förstås något helt annat. Vi behöver fylla oss med positiv energi och pepp – absolut inte racka ner på oss själva.

– Den där negativa inre rösten får ofta alldeles för mycket utrymme och kan därför bli väldigt dominerande. Trots att det sällan finns fog för det. En utomstående betraktare som såg helheten hade förmodligen gjort en helt annan bedömning av situationen, säger Maria Farm.


maria-farm


Mer inspiration och verktyg i Wellie-appen! Läs mer och bli medlem här


När vi gör något vi ser som ett misslyckande, som att äta en pizza trots att det ingick i planen för våra nya matvanor, finns en risk att det tar över helhetskänslan och får för stora proportioner. Plötsligt anser vi att vi har dålig karaktär, är misslyckade och lika gärna kan ge upp.

– Vi har ofta svårt att urskilja nyanser. En enda händelse får berätta saker om hela ens person, i stället för att vi ser det som just en avgränsad händelse. Ett bakslag kan ta över hela känslan och sen är det bara det man ser. Här behöver vi bli bättre på att se och uppskatta det som faktiskt fungerar, säger Maria Farm.


Fem sätt att jobba med din självkänsla:


1. Lev dig in i en roll

Många av oss har en tendens att vara hårda mot oss själva, förmodligen hårdare än vad vi hade varit mot en annan person. Vi pratar gärna negativt om oss själva och lyfter fram negativa saker som inte fungerar. Försök att aktivt tänka på att inte göra det, för att komma bort från den negativa jargongen. Lyft i stället fram det som är bra och som du är stolt över. I början kan det kännas onaturligt, lite som att spela en roll, men så småningom kommer det mer naturligt och balanserar upp den självkritiska inre rösten.

2. Prioritera dig själv

Har man en låg självkänsla tenderar man ibland att sätta sig själv sist. Det kan handla om att ta på sig för mycket på jobbet, inte prioritera sin träning utan låta andras behov gå före och inte vilja krångla med sin egen hälsosamma mat. Här gäller det att jobba mot att prioritera sin egen tid, att ta hand om sin hälsa och uttrycka stolthet över sig själv. Komma bort från det självutplånande. När du tycker att du är värd att ta hand om dig själv föder det också en bättre självkänsla och du kommer att känna dig starkare.


löv

3. Acceptera dina svagheter

Ibland känner vi oss mer säkra, ibland mindre. Det är att vara människa. Man behöver inte alltid sträva efter att vara på topp, men även dagar då man mår mindre bra kan man bete sig på ett

sätt som gör att man mår så bra som möjligt. När man känner sig svagare gäller det att inte fastna för mycket i den känslan och lägga för stor vikt vid det. Prova att gå emot känslan och se vad som händer. Även om du inte tror att du kommer klara dagens joggingpass kan du testa att acceptera att det inte känns lika bra – men göra det ändå. Vårt agerande kan också förändra hur vi känner.


Må bra och njut av god mat med Wellie! Läs mer och bli medlem här


4. Omfamna självmedkänslan

Inom psykoterapivärlden finns en trend där man flyttar fokus från självkänsla till självmedkänsla. Det handlar om att ha lite mer medlidande med sig själv, vara lite förälder till sig själv ibland och vara snäll mot sig själv även de dagar då man känner sig mindre stark och duktig. Ingenting blir bättre av att man slår på sig själv, utan det gäller att behandla sig själv på ett vettigt och konstruktivt sätt. De flesta av oss beter sig så automatiskt när det gäller till exempel barn eller goda vänner, men det kan vara svårare när det handlar om en själv.


5. En tanke är bara en tanke

Ge de negativa tankarna mindre uppmärksamhet. Kom ihåg att det du tänker inte alltid är sant. En tanke är en tanke, bland många tankar, och den kan dyka upp av en mängd olika anledningar. Bli medveten om dina tankar och hantera dem på ett aktivt sätt. Om du får en tanke om att du är värdelös, fråga dig då vad du ska göra med den tanken. Hjälper den dig på något sätt? Är det ett problem på riktigt, eller är det snarare ett problem att du tänker på det här så mycket? Bli lite av en vetenskapsman kring dina egna tankar. Granska och ifrågasätt dem – det skapar en sund distans.

TEXT: FRIDA ANTER FOTO: GETTY IMAGES, FOTOLIA OCH CORNELIA NORDSTRÖM