1. Du kan påverka motivationen

Var försiktig med att ha överdrivna förväntningar kring motivation och hur det ska kännas. Ett tips är att inte känna efter så mycket i början, prova att bara köra på ett tag och känn efter senare.

När motivationen att äta hälsosamt eller träna tryter handlar det ofta om hur du mår just i stunden. Du kanske är trött eller på dåligt humör – och det säger väldigt lite om din motivation i stort. Många gånger väcker vi känslor via våra beteenden. Genom att komma iväg till träningen väcker du positiva känslor och då kommer du också att känna mer motivation.


Kom i form med Wellie! Läs mer och bli medlem här!


2. Hitta nya sätt att umgås

Fundera över vad som faktiskt har varit positivt i den tillvaro du hade innan du började leva mer hälsosamt. Då kan du lättare komma på hur du kan tillfredsställa de sakerna på andra sätt – och då minskar risken för bakslag. Det kan exempelvis vara att du kopplar ihop mysig tid med din partner med att ni äter onyttiga saker tillsammans i soffan? Då är det bra att erkänna för sig själv att du kommer att sakna det och fundera på vad du ska göra när de känslorna kommer. Du och din partner kanske kan hitta nya sätt att tillbringa tid ihop?


3. Värdesätt små förändringar

Ett vanligt misstag är att man går ut för hårt i början. Man vill så mycket och kan hamna i ett lite för onyanserat tankemönster. Försök att börja mjukt och lägg dig på en realistisk nivå utifrån dina förutsättningar – då är chansen att lyckas större.

Brukar du aldrig träna och vill röra mer på dig? Målet att gå på gym varannan dag kanske blir övermäktigt? Det kan vara mer realistiskt att som första steg börja gå av bussen ett stopp tidigare än vanligt och promenera sista biten till jobbet. De små förändringarna blir en uppvärmning för större förändringar.

GettyImages-537175349.jpg


4. Lär dig av bakslagen

All forskning visar på att den här typen av livsstilsförändringar också innebär bakslag. När det tar emot och utmaningarna kommer hamnar vi ibland i svackor. Men ett bakslag betyder inte på något sätt att det är kört och dags att ge upp. Det är snarare en helt naturlig del av förändringsprocessen.

I stället för att känna dig misslyckad är det mer konstruktivt att stanna upp och försöka ta med dig något från det som hände. Fundera över vad bakslaget berodde på och hur du kan göra om samma situation uppstår igen.


5. Satsa på tydliga delmål

Om dina mål blir för stora och odefinierade kan det kännas för diffust. Då är målen inte särskilt hjälpsamma och inspirerande. Att dela upp målen i flera mindre delmål är ofta mer motiverande.

Fokusera på vad du ska göra här och nu i stället för det slutgiltiga målet. Då blir det tydligare för dig vad du konkret ska göra för att komma framåt. Om du exempelvis har som mål att gå ner ett visst antal kilo kan du formulera delmål kring hur detta ska gå till – som att börja äta grönsaker varje dag. Då kan du fokusera på det, snarare än din målvikt.


6. Ifrågasätt dina tankar

Många dras med negativa tankar och den där inre rösten riskerar att sabotera. Det kan till exempel vara generaliserande tankar som att man aldrig har klarat liknande förändringar tidigare och därför inte kommer att göra det nu heller. Här gäller det att ifrågasätta den där självkritiken.

Tänk på dig själv som en god vän. Hur skulle ditt råd se ut om det gällde en kompis du bryr dig om som var i samma situation? Se inte dina tankar som några absoluta sanningar, många gånger är de snarare gamla spöken.


Må bra med Wellie! Läs mer och bli medlem här!


7. Avsätt tid för förändring

En god idé är att vara medveten om att du kan behöva avsätta lite tid, åtminstone i början, när du gör en livsstilsförändring. Du kanske behöver lära dig att laga nya maträtter, planera dina matinköp, göra matlådor och komma iväg till träningen.

Kanske är det så att du behöver välja bort andra saker för att öka dina chanser att lyckas genomföra förändringarna på ett bra sätt. Prioritera den här livsstilsförändringen och få in den i ditt schema, för det är du värd.

TEXT: FRIDA ANTER FOTO: GETTY IMAGES OCH CORNELIA NORDSTRÖM