Om du faller för frestelsen att äta en bulle eller skippar träningen så vinner du på att njuta av den stunden. Kom ihåg att det är ditt medvetna val – är du trygg i det beslutet kommer du också vara mer stabil i din fortsatta förändringsprocess.
Kom i form med Wellie! Läs mer och bli medlem här

Om du har tagit ett aktivt, medvetet val att vara hemma en kväll, försök då att vara trygg i det. Väljer du att helt strunta i vad som är nyttigt eller inte på julafton. Gör det! Med gott samvete – och fortsätt sedan din hälsosamma livsstil på juldagen. En kväll med onyttigheter förstör inte din hälsosatsning. För många kan dock ett sådant val vara svårt att känna sig helt tillfreds med, eftersom man har frångått sin ursprungliga plan. Då behöver du träna på att stå stabilt i dina beslut.
– Om du har tagit ett aktivt, medvetet val att vara hemma en kväll, eller att äta sådant som du annars avstår från, försök då att vara trygg i det. Se det som att du är ett berg, det kan regna och storma omkring dig, men berget står fast och stadigt, säger Maria Farm, psykolog.


1. Njut av stunden

När du gör något som egentligen inte var meningen, oavsett om det handlar om att hoppa över ett träningspass eller att äta en bulle, så vinner du på att omfamna nuet och njuta av det. Om du nu får en ledig kväll är det förstås betydligt mer konstruktivt att du gläds åt den med gott samvete än att du sitter hemma och grämer dig över att du inte kom ut på löparrundan.

bulle


Få mer inspiration och pepp för att lyckas! Läs mer och bli medlem här


2. En enskild händelse

Om det dyker upp negativa tankar om vad du borde göra i stället, att du inte borde vara lat eller att du har dålig karaktär, bör du försöka lösgöra dig från dem. Tanken kan få komma men låt den passera. Du kan bestämma dig för vilken hållning du vill ha, just i dag tog du helt enkelt beslutet att inte träna för att du behövde vila.
– Vi tenderar att lägga in för mycket i en enskild händelse. Okej, du åt en bulle, men vad vill du göra nu och vad vill du göra imorgon?

Man får en bättre inställning till sig själv och sitt eget beteende när man gör medvetna val. Maria Farm menar att vi är snabba på att låta det som är negativt få för stora proportioner och bli en del av vår personlighet, medan vi har betydligt svårare att göra detsamma med sådant som är positivt.


maria-farm

3. Trigga positiva beteenden

När vi tar kontrollen över våra beslut och blir medvetna om att det faktiskt är vi som bestämmer kommer det att trigga positiva beteenden. Du valde att äta något onyttigt för att du ville det, och ett lugn över det beslutet kommer att göra dig starkare i din förändringsprocess. Imorgon kanske du väljer att inte äta bullen och träna i stället.
– Man får en bättre inställning till sig själv och sitt eget beteende när man gör medvetna val. Om man i stället är i den negativa, dömande tankegången där man blir sin egen värsta fiende, triggar man helt andra känslor, som skam och skuld. Då växlar vi in på fel spår, vilket ökar risken att köra ur spår ännu mer, säger Maria Farm.

TEXT: FRIDA ANTER FOTO: GETTY IMAGES, ADOBE STOCK OCH CORNELIA NORDSTRÖM