Stress är rent biologiskt något positivt. Det hjälper oss bli piggare, mer alert och att presetera på topp när situationen så kräver. Det är när vi stressar under lång tid utan återhämtning som stress riskerar att skada oss.
I sitt yrke som psykolog möter Wellies motivationscoach Maria Farm dagligen stress på nära håll. Att vi ständigt är uppkopplade och nåbara skapar ofta en känsla av uppvarvning säger Maria.
– Vad vi får får lite av idag är återhätmning efter stress, att kroppen och psyket kan få ladda om batterier och sköta de grundläggande funktioner som att äta, sova och umgås socialt. maria-farm

Så påverkar stress din hälsa

Att stress är starkt sammankopplat med din hälsa visste du nog. Dåligt humör, nedstämdhet, minnes- och koncentrationssvårigheter, försämrad matsmältning och sömnproblem är bara några symtom. Långvarig stress är särskilt skadlig.
LÄS OCKSÅ: Sju bra tips när du ska förändra ditt liv

Stress och viktminskning - därför är det så viktigt att stressa ner

Har du hört talas om kamp och flykt-reaktionen? När kroppen känner sig stressad är det här något som kickar igång automatiskt. Kroppen gör sig beredd att kämpa eller fly - och stresshormoner som adrenalin, noradrenalin och kortisol utsöndras. Det som också händer är att "mindre viktiga" funktioner som matsmältning går ner på sparlåga, skriver 1177 Vårdguiden.
– Matsmältningssystemet påverkas negativt av stress. När vi är stressade och uppe i varv äter vi för fort slentrianmässigt eller fel sorts mat som ger snabba energikickar. Stress påverkar våra ätbeteenden och hur kroppen tillgodogör sig näring, berättar Maria Farm. Om du vill leva mer hälsosamt och kanske dessutom tappa i vikt, så är minskad stress ett bra ställe att börja på.
114827309 org
Må bra med Wellie! Läs mer om prova på-erbjudandet

3 enkla övningar för att minska stress i din vardag

När vi känner oss stressade är det lätt hänt att slarva med sömn, kost och träning, saker som vi vet snarare hjälper oss hantera stress bättre. Att aktivt tänka på att ge kroppen bränsle för att klara påfrestningar: Näringsrik mat, motion efter person och tillräcklig sömn, är några grundläggande tips för att minska stressen.
Wellies motivationscoach Maria Farm tipsar också om 3 enkla övningar du kan göra i din vardag.

Övning 1: Upptäck DINA stressbeteenden

Bli nyfiken på dina stressbeteenden, det vill säga beteenden som du gör när du är stressad och uppe i varv samtidigt som de ökar din stressupplevelse. Ofta gör de oss inte alls så effektiva som vi tror.
Stressbeteenden kan vara att äta för fort, göra flera saker samtidigt, prata fort och skynda även när du inte behöver det. Köer gör dig otålig och du är arg som ett bi i trafiken.
UPPDRAGET: Notera minst ett stressbeteende varje dag i en veckas tid. Registrera och reflektera! Hur kändes det och vad tänkte du i situationen?

Övning 2: Inför nya beteenden

Jobba med de stressbeteenden du noterat i första övningen, och börja motverka dem genom lite enkla övningar.

Testa till exempel att bara göra en sak åt gången eller träna på att inte avbryta folk utan lyssna färdigt. Prova även för dig helt nya saker, som att bara sitta still i några minuter och lyssna på dina andetag som sakta fyller dig med luft. Räkna dina andetag på inandning och tänk "slappna av" på utandning. Om du vill kan du även försöka att sakta ner andningen något. Den här enkla övningen kan göra stor skillnad på bara några minuter.

UPPDRAGET: Försök att göra något som motverkar stress och uppvarvning genom att införa ett helt nytt beteende som lugnar ner dig och är avstressande överlag.
Kom i form med Wellie - utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem

Övning 3: Minska dina bråttom-beteenden:

Ett effektivt sätt att motverka de stressbeteenden som du identifierat är att göra precis tvärtom mot vad du brukar.

Testa att ställa dig i den långa kön i mataffären, lämna företräde i trafiken eller promenera långsammare än vad du brukar och se dig omkring när du gör det. De här sätten att minska sitt bråttombeteende ger snabb effekt, och du blir nästan genast lugnare, får mindre adrenalinpåslag och har inte lika lätt för att gå upp i varv.

UPPDRAGET: Utmana dina stressbeteenden och gör tvärtom mot vad du brukar i stressiga situationer.
TEXT: SUSANNE LOLLING,SARA FRIDH FOTO: SHUTTERSTOCK, CORNELIA NORDSTRÖM