”Jag är för stel för yoga”

Här kommer en god nyhet: Det är toppen att du är stel, för yogan kommer göra dig mjukare. Du behöver inte kunna linda benen runt halsen för att kunna yoga, eller nå tårna när du lutar dig framåt. Tvärtom! Yogan hjälper dig att släppa yttre krav och istället lära känna dig själv och din kropp. Och framför allt: den hjälper dig att landa, stressa ner och andas – samtidigt som du blir starkare och mjukare. En enda varning dock: när du väl har börjat kommer du aldrig kunna sluta , den blir en skön och nödvändig del av livet och din träning.


”Jag hinner inte träna”

Att träna betyder inte att du måste avsätta timmar. Det handlar om att använda din kropp till det den är skapt för: rörelse. För det krävs ingen dyr utrusning eller dyra gymkort. Bara rör dig, där du är. Lite nu, lite då, lite sen. Och vips – du hann! Testa Wellies 7-minuterspass till exempel.


Kom i form med Wellie! Läs mer och bli medlem här


”Jag blir sjuk när jag börjar träna”

Många upplever att en förkylning alltid lurar runt hörnet när de börjar träna, men det beror sällan på träningen utan snarare på att vi ofta drar ner på matintaget i samma veva som vi börjar träna. Det gör att kroppen inte har något att bygga upp sig med efter träningen – det gör att immunförsvaret sänks och du lättare blir sjuk. Den här gången: börja mjukt och var noga med att alltid äta efter träning så ger du din kropp optimala förutsättningar att hålla både dig och ditt immunförsvar starkt.


268669-P55ZZX-162


”Jag har alltid varit kass på träning”

Säger vem? Släpp föreställningen om att träning måste se ut eller vara på ett visst sätt. Alla har vi varit barn som krupit, ålat och hoppat utan att ens tänka tanken på ”hur” det ska göras. Börja aktivt att leta efter sätt att röra dig som du trivs med. Testa dig fram bland våra pass och tillåt dig själv att känna efter hur just du vill röra dig.


Kom i form med Wellie! Läs mer och bli medlem här


”Min övervikt gör att jag inte kan träna”

Din övervikt gör att det är tyngre att göra vissa övningar. Tyngre = mer tidseffektiv träning för den som vill bli stark. Se det som en möjlighet. Samma rörelse kräver mer energi och bygger mer styrka för dig, än för den som väger mindre. Om något inte känns bra, anpassa övningarna efter din förmåga. Du är skapt att röra dig och även om det är tungt just nu kommer du att bli lättare och starkare. Jag hejjar på dig!

TEXT: ERIKA KITS GÖLEVIK FOTO: GETTY IMAGES OCH KRISTIAN POHL