1. Korta ner det

Träning behöver inte betyda timmar av ”förlorad” tid. Gör det kort och fokuserat. Sju minuter här, några parkbänksövningar där och några ryggrullningar och djupa andetag innan du lägger dig. Gör det kort, så det blir enkelt.


Erikawebb4.jpg


2. Bli den som hämtar kaffe

Att inte bli stillasittande är viktigare för din hälsa än att träna. Så bli den som hämtar kaffe. Res dig upp ofta från stolen. Ta trapporna. Stå när du väntar på bussen. Sträck lite på dig innan du kliver in i bilen. Lyft bäckenbotten när du går och handlar. Rulla på axlarna när du står i kö. Strössla små rörelser över hela din dag och jag lovar att kroppen blir både skönare och starkare.


3. Var ärlig

Handen på hjärtat. Vi har ofta mer tid än vi tror. Tid som går till sociala medier, tv, onödig städning. Ofta handlar det faktiskt om en helt annan sak: att vi inte orkar. Vi VILL inte träna helt enkelt. Det tar emot. Som bara sjutton. Det i sin tur beror ofta på att vi fått för oss att träning ska se ut eller kännas på ett särskilt sätt för att vara ”godkänt”. Det är inte sant. Effektiv träning är inte samma sak som blodsmak. Om ditt mål med träningen är att må bra, då är effektiv träning det som får dig att må bra.

Men stopp! Låt dig nu inte luras av att du ”mår bäst” av att ligga i soffan. Det som säger det är inte du, det är din inneboende latmask (hen bor hos oss alla i perioder). Upp från soffan, men rör dig på ett sätt som känns bra: är du stressad – rör dig stillsamt. Känner du dig velig – visa var skåpet ska stå med lite sparkar och slag. Rör dig som du vill känna dig. Det fungerar!


lov2.jpg


4. Skippa gymmet

Om du älskar att gå till gymmet ska du givetvis fortsätta med det. Men jag vill slå ett slag för utomhusträning och hemmaträning.

  • Utomhus:

Därför att du får frisk luft, syre, sol, ljus och rosiga kinder på köpet. Vi är skapta att vara utomhus, inte inne i en kvav fyrkantig lokal.

  • Hemma:

Därför att det är tidseffektivt och dessutom, på ett mer naturligt sätt, gör träningen till något du kan göra tillsammans med din familj. Du vårdar dina relationer samtidigt som du rör dig – och blir en lysande förebild för din omgivning.

TEXT: ERIKA KITS GÖLEVIK FOTO: GETTY IMAGES OCH KRISTIAN POHL