Att promenera är ett väldigt bra sätt att motionera. Du får syrerik luft och rörelse: de två viktigaste komponenterna för ett friskt, piggt och starkt du. Här är tre enkla sätt att spetsa promenaderna lite extra.


1. Älska backar

En uppförsbacke. Kanske både brant och lång. Tänk nu inte ”åh nej”, tänk istället ”åh ja!”. Den finns ju där – och erbjuder alldeles gratis, ypperlig träning. När du går uppför går pulsen upp och du tränar hjärtat mer effektivt utan att behöva öka tempo. Perfekt! Så nästa gång du promenerar, välj backig terräng, lyft blicken mot toppen i varje backe, sträck på dig och gå i stadigt tempo hela vägen upp. Och du… var inte rädd för att gå upp och ner för samma backe flera gånger. Backträning är ett av de bästa sätten att snabbt få bättre flås.


Träningscoach i mobilen! Kom igång med Wellie: Bli medlem här!


2. Lämna stigen

Vägar och stigar i all ära, men så fort du lämnar dem blir träningen bättre. Hur då? Jo, det ojämna underlaget gör att du måste aktivera fler muskler och att även stabilitet i fotleder och knän stärks. Du får även bättre balans av att gå där det vinglar lite. Dessutom är det roligare.

GettyImages-484899645.jpg


3. Lek med tempot

Fartlek är ett jättebra sätt att intervallträna. Enkelt och nästan löjligt effektivt för den som vill få bättre flås. Upplägget bestämmer du. Kanske gå så snabbt du orkar 100 steg, gå 100 steg som vanligt och sen 100 snabba steg igen och så vidare. Gå i maxtempo mellan varannan lyktstolpe, till nästa krök eller tills nästa gång du möter en gul bil. Du bestämmer. Träningen blir lika bra oavsett.

TEXT: ERIKA KITS GÖLEVIK FOTO: GETTY IMAGES OCH KRISTIAN POHL