Dåliga vanor är svåra att bryta, och nya vanor tar tid att vänja sig vid. Nyckeln till framgång när det gäller en livsstilsförändring är inte så invecklad och svår som man kan tro - det handlar enkelt bara om att hitta din egen väg dit!

Nya hälsoappen Wellies träningscoach Erika Kits Gölevik ger dig de 8 bästa tipsen för hur du ska tänka för att få fart på träningen.
LÄS OCKSÅ: Haka på yogautmaningen med Wellie och Erika

1. 10-minutersknepet: Ett träningstips när du inte känner för att träna

De där dagarna som soffan har en magnetisk dragningskraft. Ge ändå dig själv 10 minuters träning.

Är soffan fortfarande lika frestande efter det – hem och vila – det inte meningen att du skulle göra mer idag. 9 av 10 gånger kommer du dock känna "ååååh, nu piggnar jag till, vad skönt" och fortsätta lite till.


104291953 org


KOM IGÅNG MED KOST OCH TRÄNING! Läs mer om Wellie och bli medlem här


2. Skapa förutsättningar

När du ska göra en förändring av något slag krävs mer än att "tänka" annorlunda. Du måste göra annorlunda. Och för att det ska bli möjligt måste du skapa förutsättningar.

Planera in tid för träning och se över om det innebär att du behöver prioritera bort något annat eller gå upp tidigare. Eller lägg ut en yogamatta bredvid soffan så du ser den och lätt kan komma åt den, sätt ett gummiband i toadörren och dra lite när du passerar, ha sköna skor i handväskan så du kan gå mellan möten, sätt en lapp på spegeln som säger "hej snygging, gör 10 benböj".
Bara GÖR det, på ditt sätt.


Massor av träning i nya hälsoappen Wellie! Bli medlem här!


3. Våga vägra prestera

Grannen kör vårruset, kollegan satsar på thriatlon och släktingen mäter midjemåttet lika ofta som andra kollar facebook. Men, detta behöver det inte vara din grej. Testa att tänka bort prestation och mål och istället göra dina val för att du just nu, i denna stund, vill må just så bra som bara rörelse, snällsmarta tankar och bra mat kan få dig att må.


4. Lägg till istället för att förbjuda!

Mat är underbart och något vi ska njuta av. Därför är det så deppigt att förbjuda sig själv det ena och det andra. Så tänk tvärtom: lägg till.
Gå loss på grön mat som är vacker, näringsrik, färgstark och packad med smaker. Med tallriken fullpackad av rena råvaror blir det knappt någon plats kvar för mindre bra grejer.


erika kits


PROVA PÅ ERBJUDANDE: Testa hälsoappen Wellie gratis i två veckor - därefter 149kr/mån


5. Vila för att ta ansvar

Författaren Thomas Sjödin skriver det så bra: "Att vila är inget vi förtjänar. Att vila är att ta ansvar".
Världen är beroende av handlingskraftiga människor. För att orka vara så bra behöver vi också vila. Så ta ditt ansvar gentemot familj, vänner och omvärlden: vila!

Hur din vila ser ut vet bara du. En stund på sofflocket, en stilla skogspromenad, lösa korsord, yinyoga, meditation eller full galopp på en åker - hitta det som laddar just dina batterier. Och unna dig sedan av det. Ofta.


6. Trampa upp stigen

Tänk dig en stig ner till vattnet. Varje dag har du gått samma väg för ditt morgondopp. Stigen är tydlig. Du skulle kunna blunda och ändå hitta rätt. Men så en dag bestämmer du dig för att du vill gå en annan väg. Det går, men är snårigt eftersom du måste trampa upp en ny stig.

För varje gång du går den nya vägen blir den dock mer upptrampad och enkel.

Precis så fungerar det med nya vanor.
Så de dagar det känns motigt, tänk att du just då trampar på en extra knölig grästuva - ingen fara, bara fortsätt gå. Och de dagar du väljer fel väg - gör ingen grej av det. Välj rätt igen bara. Och fortsätt trampa ny mark.


FAKTA/TRÄNINGEN I WELLIE:

• Det finns träningsprogram för alla nivåer i Wellie - alla utformade av Welleis träningscoach Erika Kits Gölevik. Till exempel: Kom igång, för dig som inte tränat tidigare eller haft ett uppehåll. Balans och lugn för dig som känner dig ur balans. Kraft och energi för dig som snabbt vill känna dig starkare. • I Wellie finns också närmare 80 träningsfilmer med Erika. Dels rena pass där du tittar på filmen och gör som Erika men också filmer med specifika övningar som du sedan kan göra på egen hand.
• Välj mellan exempelvis yoga, core, tabata eller sooma move. Träningspassen är korta, antingen gör du bara ett och är klar på 10-20 minuter, eller så sätter du samman flera och kör ett längre pass. All träning går att göra hemma eller utomhus.


7. Gör det du gör för din skull

Gör det du gör för att du vill unna dig det bästa. För att du vet att du är värd att må så som du gör när du tar hand om dig. Med det tankespåret känns det skönare och lättare att välja rätt.


8. Zooma ut

Visste du att rött kött står för 43,4 procent av matens koldioxidutsläpp. Rotfrukter för 0,1 procent.
Personligen tycker jag det är en skön känsla att lyfta blicken från min egen kropp och istället välja att äta mycket grönt etcetera för ett större syfte.
Att bli en sund och stark tillgång här på jorden, istället för en jojobantande, trött belastning...

TEXT: ERIKA KITS GÖLEVIK FOTO: GETTY IMAGES OCH KRISTIAN POHL