1. Känn efter

Inte ens den mest spännande deckare känns intressant om du läser den samtidigt som du pratar i telefon, maten smakar inte lika gott på stående fot som om du sätter dig i lugn och ro. Men nästan vad som helst kan bli intressant om du går in i det hundraprocentigt – är där, och då.
Vad händer med dina armhävningar om du fokuserar och ger järnet? Hur känns kroppen, andningen, steget när du springer? Hur doftar det? Vad ser du? Intressera dig för vad som händer i kroppen och knoppen när du rör dig – det kan få den tråkigaste rehabövningen att bli mer intressant.


2. Rör dig som du vill känna dig

Om någon skulle be mig dansa hula hula när jag är asförbannad skulle jag bli galen. Men om någon skulle be mig slå och sparka så hårt jag kan... Underbart! Om någon skulle be mig springa intervaller efter en stressig vecka med dålig sömn skulle jag bli gråtfärdig, men om någon skulle säga åt mig att yoga... Aaaah!

Låt träningen ge dig det du behöver mer av för stunden. Behöver du fart och fläkt, spring! Lugn och ro, träna yoga. Längtar du efter glädje – dansa till din favoritmusik. Testa. Bara gör det! Ett helt nytt sätt att se på träning kanske. För mig ändrade den synen på allt.


ERikawebb6.jpg


Massor av träning i nya hälsoappen Wellie! Bli medlem här


3. 80/20-knepet

Gör 80 procent av den träning du verkligen gillar (vet du inte, grattis – dags att börja utforska) och 20 procent av sådant du vet att din kropp behöver. Kanske har du ett knä som behöver rehab, en mammamage som behöver stärkas eller en rygg som behöver omsorg. Det är de 20 procenten som kommer betala sig i en skön kropp som klarar allt det du vill att den ska klara.

GettyImages-521535598.jpg


4. 10-minuters regeln

Osugen? Trött? En närmast magnetisk dragningskraft till soffan? På väg att hoppa över den inplanerade träningen? Stopp! Innan du gör det. Ta reda på om du verkligen ÄR sliten, eller om det är latmasken som talar.

Ge din träning 10 minuter. Om du fortfarande känner att det suger efter 10 minuter – avbryt, gå hem, ta en taxi om du vill. Du behöver soffläge. Men 9 av 10 gånger kommer du känna – "åh, det var ju rätt skönt, kör en stund till".


**5. Bara gör det

Du vet att din kropp mår bra av rörelse. Ibland kanske det räcker. Just nu kanske träningen inte behöver vara dagens glädjeämne. Du bara gör det. Lika naturligt som att du borstar tänderna. Snart kommer en ny period, imorgon är en ny dag, nästa vecka en ny vecka – och vem vet, kanske kommer peppet då. Till dess – bara gör det!


TEXT: ERIKA KITS GÖLEVIK FOTO: GETTY IMAGES OCH KRISTIAN POHL