Du känner dig säkerligen både piggare och starkare efter ett träningspass. Men sen då? Här är några exempel på saker som händer i kroppen.


Du förbättrar din koncentration och bli mer kreativ

Hjärnan verkar vara det av kroppens organ som förstärks allra mest av att vi tränar.

– När vi rör på oss slår hjärtat snabbare än när vi vilar och musklerna behöver då mer blod. Hjärnan får också mer blod, ungefär 20 procent. Det gör att hjärnan får mer syre och näring. Det är förmodligen anledningen till att den fungerar bättre på kort sikt; att man blir mer kreativ och får mer koncentration säger Anders Hansen, läkare och psykiater och författare till boken “Hjärnstark” till Hälsoliv.

Läs också: Realistiska mål ger motivation


Du blir mer stresstålig

Att röra på sig är det överlägset effektivaste sättet att förebygga stress. Det bästa av allt? Du behöver inte träna stenhårt och superlänge för att märka effekterna. Faktum är att du tränar kroppen på att hantera stress varje gång du tränar.

Kom i form med Wellie! Läs mer och bli medlem här


Du kan förbättra din sömn

Få saker kan rubba vår hälsa i stort som sömnproblem. De goda nyheterna är att du kan förbättra sömnen genom att röra på dig! En studie publicerad i Journal of Sleep Research 2015 visade att personer som tränade regelbundet under en sex månadersperiod upplevde att de sov bättre och dessutom hade mindre oro och ångest.

Läs också: Rör dig varje dag - vinn i längden


Du kan förebygga och lindra oro, ångest och depression

Fysisk aktivitet hjälper din kropp att producera må bra-ämnen. Det är därför fysisk aktivitet rekommenderas till dig som har ångest eller är deprimerad och nedstämd.


Du ökar dina chanser att leva längre

Kortsiktiga effekter i all ära! Genom fysisk aktivitet minskar du risken för flera allvarliga sjukdomar - men också risken att dö i förtid, oavsett orsak.

Läs också: Kom igång! Erikas bästa träningstips FOTO: ADOBE STOCK