När du rör på dig utsöndrar kroppen hormoner som får dig att må bra. Fantastiskt att börja dagen med det, eller hur? Dessutom kickar du igång förbränningen.

Ett annat plus - träningen blir av. Inget hinner komma mellan. Med detta sagt, vi vet att det kan vara svårt att komma ur sängen när klockan ringer.

Här är Erika Kits Göleviks bästa knep för att få morgonpasset att bli av.


1. Väckarklocke-pepp

Har du väckarklockan i mobilen? Då kan du förmodligen ändra meddelande när klockan ringer. Skriv ner det du behöver höra så att det är det första du ser. På min väckarklocka står det många olika saker (beroende på vad jag ska upp till), till exempel: ”Yoga och meditation – sååå skön start”, ”Upp och ut i friska luften, du kommer att älska det” eller ”Du är vacker, precis såhär, precis just nu”. Det kanske låter lite knäppt, men det är väldigt trevligt att vakna till.


GettyImages-623270836.jpg


Kom i form med Wellie - utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem här


2. Brandmanstricket

Elitlöparen Malin Ewerlöf lärde mig en gång brandmanstricket (som fått ut henne på alla morgonjoggar genom åren). Kvällen innan, lägg fram kläderna på golvet som en brandman: först underkläder, tights, tröja, skor och så vidare. När klockan ringer går du bara rakt upp, kliver i kläderna och sedan direkt ut genom dörren. När du väl är ute börjar du mjukt och först då vaknar du till – och kommer vara så nöjd!


Erikawebb10.jpg


3. Lägg dig i tid

Så enkelt, men också det svåraste för många. Gå och lägg dig i tid! Stäng av tv:n, logga ut från sociala medier eller vad som nu håller dig uppe. Det är individuellt hur mycket sömn vi behöver, men är du väldigt trött om morgnarna är det ett tydligt tecken på att du lägger dig för sent.

TEXT: ERIKA KITS GÖLEVIK FOTO: GETTY IMAGES OCH KRISTIAN POHL