Kostråden i Wellie är framtagna av näringsfysiologen Fredrik Paulún och bygger på den senaste forskningen kring mättnad, energiförbrukning och absorption av näringsämnen. När du vill göra en långsiktig hälsosatsning är en extrem diet eller krav på att räkna kalorier sällan det bästa. Därför behöver du aldrig kontrollväga din mat eller räkna en enda kalori i Wellie. 93915591 org Vilken typ av mat ska jag satsa på? Här kommer åtta tumregler:

1. Satsa på fullkorn - och undvik vitt vetemjöl

Ju mer fullkorn du väljer, desto bättre. Det gör dig mer tillfredsställd efter maten och du får dessutom mer näring än om du äter exempelvis vit pasta och vitt ris.

2. Frossa i grönsaker, frukt och bär

Fyll upp fruktskålen, grönsakslådan och frysen! En studie som genomfördes på Harvard University i USA visade att de som åt mycket frukt vägde mindre än de som åt lite frukt eller ingen frukt alls.– Frukt är en komplett hälsoprodukt. Det mättar och består till 90 procent av vatten, säger Fredrik Paulún.


PROVA PÅ-ERBJUDANDE: Läs mer om Wellie och bli medlem här!

3. Välj osötade mejeriprodukter och undvik de allra fetaste

Mejeriprodukter är rika på protein och kalcium och det hämmar fettupptaget och ökar energiförbrukningen. För att maxa effekten ska du välja bort alla som är sötade eller smaksatta och hålla dig till max 3 procents fetthalt.
Tips på bra mejeriprodukter: Kvarg, keso, fil, yoghurt och matlagningsyoghurt.!

4. Tillåt dig att "synda" ibland

Förbud håller sällan i längden och studier visar att det har negativ effekt på vikten. Att förbjuda sig själv att äta vissa saker som man tycker mycket om kan snarare trigga suget än dämpa det. Det är bättre att ibland tillåta sig att njuta av sånt man längtar efter, även om det är onyttigt. Hemligheten är att hitta sätt som gör att du kan äta det där onyttiga med måtta.


GUIDE: Så fungerar kostfunktionerna i Wellie-appen

5. Undvik charkprodukter

En enkel regel är att allt som inte är rent kött ofta har mycket av de ämnen som är sämre för kroppen. Generellt sett är charkprodukter rika på både socker, salt och dåliga fetter. – I charkprodukterna finns långkedjat mättat fett, den typen av fett som lätt lagras i kroppen, säger Fredrik Paulún.

6. Välj magert kött

Så rent och magert som möjligt är bra ledord när du ska köpa kött. Bra val är exempelvis lövbiff, oxfilé och ryggbiff. Fågelkött, som kalkon och kyckling, är också bra val eftersom det är magert och proteinrikt.


LÄS OCKSÅ: Så kan du gå ner i vikt med Wellie

TEXT: SARA FRIDH, MIA ZETTERMARK