Måste jag räkna kalorier när jag vill gå ner i vikt?

I motsats till många andra hälsoappar finns ingen kaloriräkning i Wellie. Istället fokuserar vi på bra råvaror och sunda matvanor som du kan hålla fast vid eftersom de inte krånglar till din vardag.

– Bara då kan det fungera långsiktigt. Stenhårda dieter eller krav på att du ska väga och räkna är för krångligt, det orkar man bara göra under en begränsad period, risken är stor att man sen ramlar tillbaka i gamla vanor, säger Wellies kostexpert, näringsfysiolog Fredrik Paulún, som tagit fram Wellies matfilosofi.


PROVA PÅ-ERBJUDANDE: Testa Wellie gratis i 2 veckor - därefter ordinarie pris 149kr/mån viktminskning

Vill du må bra och gå ner i vikt är det inte antalet kalorier som spelar roll – utan vilka råvaror du väljer att äta. 400 kalorier från chips är till exempel betydligt mer fettbildande än 400 kalorier från mandlar, berättar Wellies kostexpert:

– Kalorier från olika råvaror ger olika effekt på kroppen. Vissa livsmedel är helt enkelt mer fettbildande än andra, trots att de innehåller samma antal kalorier.

Kom i gång med Wellie utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem här


Hur fungerar viktminskning med Wellie?

Om ditt mål är att gå ner i vikt och tappa kilon kan Wellie vara ett bra verktyg. I appens kostdel kan du välja mellan att följa färdiga kostprogram, logga dina egna måltider, använda den smarta skannern och/eller botanisera och laga mat från de över 1100 recepten.
Hur du än väljer att använda appen får du feedback och pepp för att fortsätta göra bra matval.

Här kan du läsa mer om de olika delarna i appen.


Gå ner i vikt med matschema eller kostprogram

Att följa ett schema eller program är absolut inget krav när du vill gå ner i vikt. Men det kan vara en bra start.
För dig som precis har bestämt dig för att göra en hälsosatsning kan ett kostprogram vara ett sätt att komma in i nya rutiner, hitta nya goda vanor och få inspiration till att testa nya recept och smaker.
– Kostprogram är bra för nybörjaren. Man lär sig efter ett tag hur man ska äta och kan då skapa sina egna program, säger näringsfysiolog Fredrik Paulún.


toppbild_funktioner

Kostprogram i Wellie: Hur snabbt kan jag gå ner i vikt?

I Wellie finns i skrivande stund sex kostprogram. Du kan välja att följa dessa strikt, eller inspireras och plocka ut de delar som passar dig. Till varje måltid i kostprogrammen finns ett antal likvärdiga alternativ som du kan bläddra fram och välja mellan.
– För den som är ny hos Wellie så är kostprogrammen jättebra, säger Wellies kostexpert Fredrik Paulún.
I appen finns olika kostprogram beroende på ditt mål och vad som passar dig. Med Wellie Quick kan du exempelvis gå ner 1 kilo i veckan, med Wellie Easy 0,5 kilo/vecka och Wellie Balance 0,75 kilo/vecka.
– Viktminskning blir i regel mer varaktig om den får ta tid. För att din kropp ska hinna ställa in sig på den nya vikten bör du inte tappa mer än 0,5-1 kilo per vecka. Försöker du att gå ner snabbare kommer det troligen att innebära svältdieter och för hård träning. Det leder ofta till bakslag, överätning och skador, säger Wellies kostexpert Fredrik Paulún.


God mat och kost för att gå ner i vikt

Att äta nyttigt behöver absolut inte innebära att äta lite eller tråkigt. Tvärtom. Wellies kostcoach Fredrik Paulún vill visa att viktsmart mat är både gott och mättande. I appen finns tusentals inspirerande recept att testa - och genom att skanna eller logga det du äter får du snabbt feedback och pepp för att fortsätta göra bra matval. Hela Wellies matfilosofi bygger på god och nyttig mat som mättar bra. Några tumregler är att välja rena råvaror framför hel- och halvfabrikat, äta mycket frukt och grönt och skippa det vita sockret.


LÄS OCKSÅ: 8 tumregler från Wellie - läs mer om matfilosofin


Wellie talar om för dig om ett livsmedel är rött eller grönt.
– Det gröna behöver man inte hålla igen av. Det röda är sådant som dokumenterat är sämre för vikten och hälsan, berättar Fredrik Paulún.


Exempel på gröna livsmedel i Wellie:

  • Frukt, grönsaker och bär.
  • Osötade mejeriprodukter.
  • Kaffe och te.
  • Nötter och frön.
  • Råris, bulgur, matvete, mathavre, quinoa.
  • Ägg.
  • Rena köttprodukter.

Gå ner i vikt hälsosamt - håll vikten långsiktigt med enkla vanor

En extrem diet är sällan det bästa om du vill göra en långsiktig hälsosatsning. Genom åren har Wellies kostexpert Fredrik Paulún hjälpt många människor att förändra sina kostvanor.
När det kommer till viktminskning finns en vanlig fälla:
– Det vanligaste misstaget är att man äter för LITE. Det är det som gör att folk jojo-bantar och att "Biggest loser"-deltagare går upp i vikt igen. I Wellie vill Fredrik Paulún ge dig verktyg att äta hälsosamt på ett enkelt och roligt sätt – utan pekpinnar. För att klara av att äta nyttigt resten av livet är nyckeln att få det att fungera i vardagen.
– Krångla inte till det, utgå från nyttiga råvaror, lär dig vad som är bra mat helt enkelt. Då kan du äta dig mätt utan att behöva fundera särskilt mycket över mängden, du kommer att bli mätt innan du överätit, säger Fredrik.


LÄS OCKSÅ: Så kan en matdagbok hjälpa dig äta nyttigare


Hur fungerar det med träning för viktminskning?

Med Wellies träningscoach Erika Kits Gölevik blir träning både roligt och enkelt, i Wellie vill hon hjälpa dig att hitta Din träningsglädje. Det viktigaste är att du rör dig.

– Träning behöver inte handla om att prestera eller att få blodsmak i munnen. Det som får oss att må bra är att vara i rörelse. Sträva efter en mjuk och stark kropp - på din nivå. Det behöver inte vara krångligare än så, säger Erika och tillägger:

– Bara du rör dig så får du resultat!
Välj mellan något av de sju färdiga träningspassen, det finns något för alla. ”Mjukstart: Promenader” och ”Mjukstart: Hemmaträning” passar dig som inte tränat på ett tag, ”Yogautmaningen” passar dig som är nyfiken på yoga, ”Bli stark” passar dig som vill träna ungefär en halvtimme cirka fyra gånger i veckan och ”Kraft och energi” dig som snabbt vill känna dig starkare.

träningsprogram

Om du inte vill köra ett helt träningsprogram finns närmare 80 träningsfilmer med Erika i appen. Dels rena träningspass där du tittar på filmen och gör som Erika men också filmer där Erika går igenom övningar som du sedan kan göra på egen hand. Yoga, core, tabata och soma move – för att nämna några. Träningspassen är korta, antingen gör du bara ett och är klar på 10-20 minuter, eller så sätter du samman flera och kör ett längre pass. Beroende på vad du känner för.

JUST NU PROVA PÅ-ERBJUDANDE: Läs mer om Wellie och bli medlem här!


Kan jag välja att gå promenader eller träna på gym?
Promenader är utmärkt när du vill gå ner i vikt eller komma i viktbalans. När du rör på dig utsöndras ”må bra-hormoner” och din förbränning ökar. Har du någon gång testat att röra på dig när du känner dig sötsugen? Det fungerar!

Följ Wellies promenadprogram eller gör ditt eget. Ett tips är att boka ”promenaddejter” med vänner – då ökar du dina chanser att lyckas. När du fått in rutinen, spana in dessa tips från Erika för att göra dina promenader roligare och effektivare.

Läs också: Kom i gång! Erikas bästa träningstips


TEXT: SARA FRIDH FOTO: ADOBE STOCK