En näve nonstop eller en kycklingfilé? Båda alternativen innehåller ungefär 400 kalorier men du kommer att hålla dig mätt betydligt längre på kycklingen. Att välja mat som mättar länge är smart för den som vill gå ner i vikt och undvika viktminskningens stora fälla – nämligen hungern.

– Hungern är din största fiende om du vill gå ner i vikt. Det är när du är hungrig som du börjar längta efter extra fet och söt mat, säger Fredrik Paulún, näringsfysiolog och kostexpert i den nya hälsoappen Wellie.
Här nedan är Fredriks Paulúns lista på råvarorna som mättar absolut bäst:
Gå ner i vikt med Wellie – utan att räkna kalorier: Bli medlem här

Frukt

Visst innehåller frukt socker, men inte alls i sådan mängd som många tror. Den höga vattenhalten och de vattenlösliga fibrerna gör att du blir mätt långt innan du kommer upp i för höga sockernivåer.


Ägg

Är rikt på proteiner, men har också en unik näringssammansättning med mycket vitaminer och mineraler som även det bidrar till hög mättnadskänsla.


Paulunskar.jpg

LÄS OCKSÅ: Så kan du gå ner i vikt med Wellie


Fisk, kött, kyckling eller tofu

Proteinrik mat mättar bra. Låt därför ett proteinrikt livsmedel ingå i varje måltid.


Potatis

Potatisen är rik på många näringsämnen, men fattig på kolhydrater. Ät gärna den kokta potatisen kall. Då får du i dig resistent stärkelse, vilket ytterligare höjer mättnadskänslan.

Kom i form med Wellie - utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem här


Avokado

Denna frukt har ett högt närings- och fettinnehåll och anses även ha flera andra mättande egenskaper. Ät som mellanmål, ha i sallader eller i smoothien.


Baljväxter

Att bönor mättar bra beror bland annat på att de höjer blodsockret långsamt, har ett högt proteininnehåll och är rika på fibrer.


Nötter

Är visserligen rika på kalorier, men innehåller så mycket näring att en liten mängd mättar mycket. Dessutom tar kroppen endast upp cirka 85-90 procent av nötternas kalorier.

Må bra OCH njut av god mat Wellie! LÄS MER OCH BLI MEDLEM HÄR


Chili

Innehåller ämnet capsaicin som höjer kroppstemperaturen och dämpar aptiten.

GettyImages-501777634.jpg

LÄS OCKSÅ: Wellies matfilosofi - så äter du gott och nyttigt


Mejeriprodukter

Innehåller proteinet kasein som har en särskilt mättande effekt.


FAKTA: Därför mättar viss mat extra mycket

• Mängden mat. Mat med högt vatteninnehåll mättar mer än vad mat med lågt vatteninnehåll ger.
• Näringssammansättningen. Protein är det näringsämne som mättar mest per kalori. Bäst mättar dock en kombination av olika näringsämnen.
• Smaker. Vissa smaker minskar aptiten, till exempel surt, beskt och salt. Sött, däremot har en tendens att öka vår aptit.
• Fiberinnehållet. Fibrer ökar mättnadskänslan. Mest mättar de vattenlösliga fibrerna. Det beror bland annat på att de tar mycket plats i magen och fördröjer magsäckstömningen.

Havregryn

Har en mättande effekt, särskilt om du kokar gröt på dem. Den klibbiga gel som då bildas fördröjer magsäckstömningen.


Kokos

Innehåller höga halter av en sorts mättade fetter som levern använder till bränsle. Det ökar kroppstemperaturen och mättnadskänslan.


grönsaker


PROVA PÅ-ERBJUDANDE: Testa Wellie gratis i två veckor - därefter 149kr/mån


Grönsaker

Har ett mycket högt vatten- och fiberinnehåll, vilket gör att du kan äta stora mängder och bli mätt utan att ha fått i dig ett stort antal kalorier.


Kolsyrat vatten

Ökar hjärtfrekvensen och får magsäckstömningen att gå långsammare, vilket båda ger ökad mättnadskänsla.

TEXT: LOTTA BYQVIST, MIA ZETTERMARK FOTO: GETTY IMAGES OCH PETER KNUTSON