Alla som står inför en livsstilsförändring vet att det kan kännas tufft.

Oavsett om målet är att gå ner i vikt - eller helt enkelt att leva hälsosammare så finns ofta hinder på vägen. Kanske framför allt när det kommer till kosten.

– Det vanligaste misstaget är att man äter för LITE. Det är det som gör att folk jojo-bantar och att "Biggest loser"-deltagare går upp i vikt igen, berättar näringsfysiologen Fredrik Paulún, kostexpert i Wellie.

Om du äter för lite riskerar du att hamna i en ond cirkel. Träningslusten kan försvinna och sötsuget öka. Samtidigt kan kroppens förbränning minska.


Fredrik i ett kök


Kom i form med Wellie – utan att räkna kalorier! Bli medlem här

Wellie ger dig direkt feedback

Något som kan hjälpa dig på vägen är att skriva matdagbok. Genom att logga din mat kan du själv se mönster, förbättringsområden och bli mer motiverad att äta nyttigare. I flera studier har det dessutom visat sig vara ett effektivt verktyg för den som vill gå ner i vikt.

– En stor fördel med att logga sin mat är att du får svart på vitt vad du faktiskt äter. Det har visat sig att många under- och överskattar det de äter, säger Fredrik Paulún och fortsätter:
– Det blir ett väldigt, väldigt bra analysredskap.

När du loggar din mat i Wellie får du dessutom direkt besked om hur nyttig maten är - och goda råd som hjälper dig göra bra val. Du får till exempel veta om du kan äta obegränsat av livsmedlet, om du ska äta i begränsad mängd eller om du ska försöka undvika helt. Ofta ger Wellie också förslag på nyttigare alternativ.

Få tips på recept att laga!

Om du använder appens streckkodsskanner får du förslag på goda och nyttiga recept med livsmedlet du håller i din hand.
– När du loggar din mat i Wellie får du nyanser och direkt feedback. Som en personlig kostrådgivare i appen, säger Fredrik Paulún.


TEXT: SARA FRIDH FOTO: ADOBE STOCK