1. Kroppen vill kompensera

Ett långt uppehåll mellan måltiderna sänker halten av det hormon som minskar aptiten och ökar mättnaden. Detta gör det svårt att hoppa över måltider. Kroppen vill helt enkelt kompensera för den mat den aldrig fick.


2. Svårt med koncentrationen

Hjärnan behöver regelbunden tillförsel av blodsocker. Om det går för långt mellan målen kan du bli yr och tappa koncentrationsförmågan.


fredrik wellie


Kom i form med Wellie - utan att räkna kalorier! Bli medlem här


3. Reptilhjärnan tar över

När du inte ätit på länge förlorar du kampen mot reptilhjärnan. Den befarar svält och nöd. Därför kräver den fet och söt mat snabbt – precis den sorts mat du helst vill undvika.


4. Träningslusten minskar

Om du inte äter regelbundet tappar du orken att träna. Och träning är bra för den allmänna hälsan och kan även trigga viktnedgången.


GettyImages-499207602.jpg


5. Humöret svajar

När vi äter utsöndrar kroppen signalsubstansen serotonin som motverkar nedstämdhet. Du har säkert märkt att den som går hungrig sällan är glad och trevlig. Detta riskerar att sprida sig och leda till en negativ humörspiral hemma och på jobbet.

TEXT: LOTTA BYQVIST FOTO: GETTY IMAGES OCH PETER KNUTSON