Glukos-fruktossirap

Glukos-fruktossirap är i princip samma sak som socker – men det höjer blodsockret ännu snabbare än vitt socker.


High Fructose Corn Syrup

Processad majssirap som är mycket billigare än vanligt socker och åtta gånger sötare. Mycket svårt för kroppen att hantera. Anses vara en av orsakerna till den globala fetmaepidemin. Vanligt förekommande i läsk.


Pauluntrappa.jpg


Kom i form med hälsoappen Wellie - utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem här


Modifierad stärkelse

Förekommer i många livsmedel, bland annat lightprodukter, för att ge dem bra konsistens. Består av kemiskt förändrade stärkelsemolekyler och som många kostexperter befarar är skadlig för hälsan. Görs ofta av processad majsstärkelse som ger en snabb blodsockerhöjning.


Maltodextrin

Ger i praktiken tomma kalorier och är att jämställa med vilket raffinerat socker som helst. Består av renframställd stärkelse från majs eller vete som brutits ned till små korta kedjor av glukos. Har ett högt GI och tas snabbt upp i blodet.


GettyImages-495650076.jpg


LÄS OCKSÅ: Så kan du gå ner i vikt med Wellie


Maltos

Kallas även maltsocker. Finns bland annat i öl. Bildas när stärkelsen i korn bryts ned. Har ett högre GI än vitt socker. Detta ökar dina insulinnivåer och gör att du lättare lagrar fett i kroppen.


Sackaros

Ett annat namn för vanligt strösocker.


Invertsocker

Vanligt strösocker som brutits ner till glukos och fruktos. Har en något sötare smak än vanligt socker, men samma hälsomässiga nackdelar.


Må bra OCH njut av god mat med Wellie! Läs mer och bli medlem här


Glukos

Kallas även druvsocker. Finns naturligt i frukt, bär och honung, men också en del industriellt framställda livsmedel som sportdrycker och druvsockertabletter. Är den kolhydratsort som snabbast höjer blodsockret, näst efter maltos.


Fruktos

Kallas även fruktsocker (även om frukt innehåller fruktos och glukos). Fruktos tar alltid vägen via levern där det ombildas till glukos. I levern bestäms om glukosen ska skickas vidare ut i kroppen eller stanna kvar för lagring i form av glykogen. Denna lagring ökar risken för fettlever om den blir för omfattande.

TEXT: LOTTA BYQVIST OCH ELIN GUNNARSSON FOTO: GETTY IMAGES, ADOBE STOCK OCH PETER KNUTSON