1. Rätt inställning

Mycket handlar om att ha rätt inställning. Se Wellie som ett verktyg för att få en mer hälsosam livsstil i stort. Det du äter i dag kan påverka din hälsa både direkt efter maten – och om 20 år.


2. Ett steg i taget

Ibland kan det kännas övermäktigt med alla råd kring kosten, men kom ihåg att du inte behöver ta till dig precis allt. Välj i stället det du känner passar dig bäst, både utifrån dina personliga behov och vad som är praktiskt genomförbart.
Varje förbättring du gör kommer att ge stor effekt på sikt, speciellt om det är något som påverkar dig varje dag, till exempel en nyttigare frukost.


Kom i form med Wellie - utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem här


3. Samla inspiration

När du lägger om din livsstil behöver du byta ut en del gamla maträtter mot nya, mer hälsosamma. Ett tips är att försöka hitta ett nytt recept om dagen som innehåller sådant som Wellie rekommenderar dig att äta, exempelvis fisk, nötter och baljväxter.

GettyImages-536653664.jpg


4. Ge inte upp

Vi har alla bättre och sämre dagar när det kommer till motivation. Ibland kan också praktiska omständigheter i vardagen ställa till det. Men kom ihåg att det absolut inte är kört bara för att du råkar avvika från kostråden. Det viktiga är inte om du slarvar någon gång i veckan så länge du sköter dig övrig tid.


5. Ta tillbaka gamla bra vanor

Många har under perioder levt sundare än de gör i dag. Ofta är det ganska enkelt att ta upp någon av de bra vanor man haft tidigare, eftersom din hjärna snabbt kommer att registrera dem som ditt nya beteende. Att lära sig helt nya vanor tar ofta lite längre tid, men även det går givetvis så länge du är konsekvent.

Welle


Just nu: Testa Wellie kostnadsfritt i två veckor (därefter 149kr/mån)


6. Acceptera att förändringar tar tid

Är din målsättning att tappa vikt kommer vi kunna hjälpa dig med det. Tänk på att viktminskning i regel blir mer varaktig om den får ta tid. För att din kropp ska hinna ställa in sig på den nya vikten bör du inte tappa mer än 0,5-1 kilo per vecka. Försöker du att gå ner snabbare kommer det troligen att innebära svältdieter och för hård träning. Det leder ofta till bakslag, överätning och skador.


7. Njut under tiden

För att skapa nya vanor som håller livet ut är det viktigt att du njuter under tiden, äter rikligt med mat och tränar på ett sätt som passar dig. Dina smaklökar kommer att förändras när du börjar ditt nya sunda liv, du kommer till exempel inte att vara lika sötsugen medan fullkorn och grönsaker börjar smaka fantastiskt.


GettyImages-623270836.jpg


8. Motion efter person

Om du är ovan vid att träna kan det verka svårt att få till den där regelbundna motionen. Men motion behöver inte betyda intensiv träning på spinningcykeln eller i löpspåret. Lägg träningen på en nivå som passar dig - det viktiga är att den blir av. Att exempelvis promenera en halvtimme om dagen gör underverk för både hälsa och vikt.


TEXT: FRIDA ANTER FOTO: GETTY IMAGES OCH PETER KNUTSON