Matfilosofin i hälsoappen Wellie bygger på god och hälsosam mat som mättar bra. Några av Wellies tumregler är att välja rena råvaror framför hel- och halvfabrikat, äta mycket frukt och grönt och skippa det vita sockret. Näringsfysiolog Fredrik Paulún är den som står bakom matfilosofin i appen. Han har under åren hjälpt många människor att nå hälsomål som att gå ner i vikt:
– Varje förbättring du gör kommer att ge stor effekt på sikt, speciellt om det är något som påverkar dig varje dag, till exempel en nyttigare frukost.
Gå ner i vikt med Wellie - utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem här

Nyttig mat är A och O när du vill gå ner i vikt

Många av oss äter samma eller liknande frukost varje dag. Att hitta en hälsosam och nyttig frukost är därför en riktig toppenstart! Har du precis bestämt dig för en mer hälsosam livsstil är Fredrik Paulúns bästa tips att börja där - och att samtidigt ta in ny inspiration.
– När du lägger om din livsstil behöver du byta ut en del gamla maträtter mot nya, mer hälsosamma. Ett tips är att försöka hitta ett nytt recept om dagen som innehåller sådant som Wellie rekommenderar dig att äta, exempelvis fisk, nötter och baljväxter.
LÄS OCKSÅ: Så kan du gå ner i vikt med Wellie
kostprogram3

Kostprogram för viktminskning

För dig som vill ha en kickstart, eller på ett enkelt sätt få en introduktion till kosten i just Wellie finns sex olika kostprogram att välja emellan i appen. Programmet Wellie Quick passar till exempel dig som vill gå ner upp till ett kilo i veckan. Wellie Easy dig som föredrar snabblagad mat och Wellie Vego dig som är vegetarian. Vill du inte gå ner men börja äta mer hälsosamt är Wellie Happy ett bra val.
När du följer ett kostprogram i Wellie får du förslag på frukost, lunch och middag. Till varje måltid finns ett antal likvärdiga alternativ som du kan välja mellan. Eftersom många vill göra lunchlåda av middagsresterna går det naturligtvis också bra att hoppa över den föreslagna lunchen och istället äta gårdagens middag.
När du känner dig redo kan du sedan utforska alla tusentals nyttiga recept och den smarta loggningsfunktionen.
– Man lär sig efter ett tag hur man ska äta och kan då skapa sina egna program, säger näringsfysiolog Fredrik Paulún.
Må bra OCH njut av god mat med Wellie! Bli medlem här
eleni auto

I Wellie är alla recept nyttiga

Alla recept i Wellie är bra för dig. Ett team av näringsfysiologer har granskat, valt ut och optimerat vartenda recept. Kostexperterna, med Fredrik Paulún i spetsen, har bland annat sett över näringsinnehåll, mättnadsgrad, balansen mellan råvaror - och förstås vilka råvaror de innehåller. I recepten kan det ibland ingå mindre mängder av onyttiga ingredienser, men i sin helhet är alla måltider mättande, nyttiga och hälsosamma.
En som uppskattar recepten är Wellies ambassadör Eleni Joannou, 42, som använder Wellie som ett viktigt verktyg i sin hälsoresa. Varje vecka gör hon en veckomatsedel med utgångspunkt i appen.
– Recepten i appen är goda och lättlagade med få moment. De funkar i vardagen!
– Jag känner mig dessutom nöjd efter att ha ätit en portion, jag känner att jag inte blir hungrig.
LÄS OCKSÅ: Wellies matfilosofi - gott och nyttigt

Tips på nyttiga middagar

Gott, hälsosamt OCH snabblagat. Här får du tips på 5 snabba middagar från Wellie.

Rött och grönt: Så kan Wellie hjälpa dig äta mer hälsosamt

I Wellie finns ingen kaloriräkning, istället får du veta om ett livsmedel är rött eller grönt. Gröna livsmedel är sådant du inte behöver hålla igen av - medan röda är sådant som är dokumenterat sämre för vikten och hälsan, berättar Fredrik Paulún. Bakgrunden är att teamet av näringsfysiologer också har gått igenom tiotusentals olika livsmedel och produkter och klassificerat dem utifrån hur nyttiga de är.
– När vi sätter grönt på ett livsmedel är det bra för bland annat förbränningen, hälsan, energinivån, träningslusten – och du absorberar inte heller allt, en del hamnar i toaletten, säger Fredrik Paulún.
Genom att ställa om din kost från grunden och byta ut mindre nyttiga livsmedel mot nyttiga ökar du dina chanser att lyckas långsiktigt med din livsstilsförändring.
LÄS MER: Guide: Röda och gröna livsmedel i Wellie

Nyttig mat! Exempel på gröna livsmedel i Wellie:

  • Frukt, grönsaker och bär.
  • Osötade mejeriprodukter.
  • Kaffe och te.
  • Nötter och frön.
  • Råris, bulgur, matvete, mathavre, quinoa.
  • Ägg.
  • Rena köttprodukter.

PROVA PÅ-ERBJUDANDE: Testa Wellie gratis i 2 veckor - därefter 149kr/mån

Enkel byt ut-lista när du vill äta lite nyttigare

  • Hel- och halvfabrikat --- > rena råvaror
    Genom att välja rena råvaror, mer "vanlig" mat helt enkelt, får du i dig mer näring och undviker dolda tillsatser som socker.
  • Pommes frites ---> kokt potatis
    Pommes ger låg mättnad och lite näring. Kokt potatis däremot ger dig hög mättnadskänsla i kombination med att den innehåller riktigt nyttiga antioxidanter.
  • Sötad yoghurt/fil ---> naturell yoghurt/fil
    När du själv smaksätter frukostfilen eller yoghurten får du full koll på vad du stoppar i dig. Frukt, bär, nötter, vanilj- och lakritspulver och kokosflingor är bara några förslag att testa.
  • Vitt ris ---> fullkornsris eller råris
    Vitt ris ger snabb blodsockerstegring och låg mättnad. Testa byta ut det vita riset mot fullkornsris eller råris.
  • Läsk/måltidsdryck ---> iste eller smaksatt vatten
    Smaksatt vatten, eller hemgjort iste vid speciella tillfällen, är bättre än alla sötade drycker.

    Fler nyttiga recept! Lunch, mellanmål och efterätt

    6 goda och nyttiga mellanmål
    5 smarriga efterrätter
    Topplista: 11 receptfavoriter från appen

FOTO: CORNELIA NORDSTRÖM, ADOBE STOCK, PRIVAT