Den som testat en extremdiet eller bantningsmetod som innebär att äta väldigt kalorisnålt vet att det ofta är något kortsiktigt. Visst går du ner i vikt. Den verkliga utmaningen är sedan att hålla den nya vikten.
Wellies kostexpert, näringsfysiolog Fredrik Paulún, har under åren hjälpt många människor att göra livsstilsförändringar. Han säger att det absolut vanligaste misstaget är att äta för LITE:
– Det är det som gör att folk jojo-bantar och att "Biggest loser"-deltagare går upp i vikt igen.
Må bra och njut av god mat med Wellie! Läs mer och bli medlem här

Dieter och mat – råd från experten

Om du äter mindre går du ner i vikt. Men det finns en stor risk att du också får mindre energi till att träna, blir tröttare, mer lättirriterad och sötsugen när du inte tillgodoser kroppen behov. Dessutom riskerar kroppens egen förbränning att minska - något som kan få en "tvärtom-effekt". Det blir helt enkelt en ond cirkel.
– Stenhårda dieter eller krav på att du ska väga och räkna är för krångligt, det orkar man bara göra under en begränsad period, risken är stor att man sen ramlar tillbaka i gamla vanor, säger Fredrik Paulún.
LÄS OCKSÅ: Så äter du gott och nyttigt med Wellie fredrik wellie
Kom i form med Wellie - utan att räkna kalorier! Starta din provperiod

Den bästa dieten gör dig mätt och nöjd

Genom att byta fokus till att äta BÄTTRE istället för att äta MINDRE går du inte bara ner i vikt - du får också flera andra positiva följdeffekter. I Wellie förespråkar Fredrik Paulún till exempel att välja rena råvaror framför hel- och halvfabrikat, frossa i frukt och grönt och skippa det vita sockret. Dessa vanor gör att ditt sötsug blir mindre påtagligt och ditt humör bättre. Du blir också mätt snabbare och får den energi du behöver för att orka vara aktiv och träna.
– Krångla inte till det, utgå från nyttiga råvaror, lär dig vad som är bra mat helt enkelt. Då kan du äta dig mätt utan att behöva fundera särskilt mycket över mängden, du kommer att bli mätt innan du överätit, säger Fredrik Paulún.
Nyfiken på maten i Wellie? Här kan du läsa mer om Wellies matfilosofi

Så kan en bra diet se ut

Olika livsmedel påverkar oss på olika sätt. När Fredrik Paulún och hans team av näringsfysiologer tagit fram Wellies matfilosofi har de analyserat bland annat mättnadsgrad, näringsinnehåll, effekter på vikten och hälsan - och hur kroppen absorberar olika livsmedel. Det gör att det inte behövs någon kaloriräkning i Wellie - istället får du veta om livsmedlet är rött eller grönt.
– Det gröna behöver man inte hålla igen av. Det röda är sådant som dokumenterat är sämre för vikten och hälsan, säger han och tillägger:
– Skulle något rött slinka ner någon gång ibland så gör det ingenting. Men sträva hela tiden efter att ligga på grönt. Det är en bra grundregel.
Appens matfilosofi bygger på rena råvaror, nyttig mat som mättar bra och ger dig den näring du behöver.
Några tumregler från Wellie-appen:

  1. Välj rena råvaror framför hel- och halvfabrikat.
  2. Satsa på fullkorn.
  3. Frossa i grönsaker, frukt och bär.
  4. Välj osötade mejeriprodukter och undvik de allra fetaste.
  5. Tillåt dig att "synda" ibland.
  6. Undvik charkprodukter.
  7. Välj rent och magert kött som kalkon, lövbiff, oxfilé och kyckling.
  8. Söta med honung i stället för socker.

PROVA PÅ-ERBJUDANDE: Testa Wellie gratis i 2 veckor - därefter 149kr/mån


Wellies matfilosofi är inspierarad av DASH som utnämnts till bästa dieten

DASH-dieten har flera gånger utnämnts till världens bästa viktminskningsmetod. Det som från början var tänkt som en en diet för att motverka högt blodtryck visade sig också ha goda effekter på vikten.
Det som utmärker DASH från andra viktminskningsmetoder är att ingen hel matgrupp är bannlyst. Något som också gäller för Fredrik Paulúns hälsoapp Wellie: Slinker det ner något mindre nyttigt någon gång då och då är det inte hela världen.
– Att kompromissa då och då gör ingenting. Det är inte undantagen som är det viktiga utan det du äter annars, säger Fredrik Paulún bestämt. löv
LÄS OCKSÅ: Så kan du gå ner i vikt med Wellie

Fredrik Paulún: Kostschema och nyttiga recept hjälper dig nå dina hälsomål

Har du precis bestämt dig för att starta ett nyttigare liv? Ibland kan det kännas övermäktigt med alla råd kring kost och hälsa, men kom ihåg att du inte behöver ta till dig av precis allt. Fredrik Paulún råder att välja det som passar dig bäst, både utifrån dina behov och vad som är praktiskt genomförbart.
– Varje förbättring du gör kommer att ge stor effekt på sikt, speciellt om det är något som påverkar dig varje dag, till exempel en nyttigare frukost.
Ett kostprogram kan vara ett sätt att vänja kroppen med nya vanor och få inspiration till att testa nya recept och smaker.
– Kostprogram är bra för nybörjaren. Man lär sig efter ett tag hur man ska äta och kan då skapa sina egna program, säger näringsfysiolog Fredrik Paulún.


FAKTA/KOSTPROGRAMMEN I WELLIE:
• Det finns i skrivande stund sex kostprogram med olika mål i appen. Exempelvis Wellie Quick för dig som vill gå ner upp till ett kilo i veckan. Vill du ha snabblagad mat finns Wellie Easy. Välj Wellie Vego om du är vegetarian. Vill du inte gå ner men börja äta mer hälsosamt är Wellie Happy ett bra val.


TEXT: SARA FRIDH FOTO: ADOBE STOCK, PETER KNUTSON


LÄS OCKSÅ:
Röda och gröna livsmedel i Wellie - så fungerar det