Det finns en gammal föreställning om att det är både trist och jobbigt att äta nyttigt. Och ja, om du associerar nyttig mat med extremdieter och hårdbanting är det kanske inte så konstigt.

Näringsfysiolog Fredrik Paulún, som tagit fram matfilosofin i hälsoappen Wellie är övertygad om att nyckeln till en hälsosam kost är att få det att fungera i vardagen.

– Krångla inte till det, utgå från nyttiga råvaror, lär dig vad som är bra mat helt enkelt. Det är det som funkar på sikt.

Här är 6 saker alla borde ha koll på när det kommer till nyttig mat.

1. Det blir inte krångligare än vad du gör det till!

Varje liten förbättring du gör med din kost får effekt. Satsa på att förbättra sådant du gör ofta eller till och med varje dag, som till exempel en nyttig frukost. Då kommer belöningen snabbare än du tror!
PROVA PÅ-ERBJUDANDE: Testa Wellie gratis i 2 veckor, därefter 149kr/mån

2. Nyttig mat är inte samma sak som tråkig mat - tvärtom!

Välj rena råvaror framför hel- och halvfabrikat, frossa i frukt och grönt och skippa det vita sockret. Med de tumreglerna kommer du säkert märka att ditt sockersug blir mindre, ditt humör bättre - och att du blir mätt snabbare. Och du! Det behöver inte vara slut på njutningar helt bara för att du gör en hälsosatsning!

– Det finns studier som visar att den som nekar sig det man verkligen längtar efter har svårare att tappa kilon än den som då och då ger efter för frestelsen, berättar Wellies kostexpert Fredrik Paulún och fortsätter:

– Lite ”syndande” då och då försvinner ändå i bruset.
120794127 org


Kom i form med Wellie - utan att räkna kalorier! LÄS MER OCH BLI MEDLEM HÄR


3. Det är roligt med nya utmaningar

Att göra en livsstilsförändring och börja äta nyttigare innebär antagligen att du kommer testa nya livsmedel, lära dig laga nya recept och kanske testa en träningsform du aldrig ägnat dig åt förut. Gå på upptäcktsfärd bland recepten, maten och smakerna. Du kommer snart märka vad du gillar och inte. Se det som en utmaning! Varför inte testa ett nytt livsmedel varje dag i en vecka? Pst, här är några förslag från Wellie!
LÄS OCKSÅ: Enkla tips! Nyttig mat när du vill gå ner i vikt

4. Det tar lite tid - och det finns en poäng med det

Du vill fortsätta hålla dina nya vanor när du skaffat dig dem, eller hur? Om det är viktnedgång du är ute efter med din nya kost är det lätt att bli fartblind. Men en långsam viktnedgång är ofta bäst om du planerar att stanna kvar på din nya vikt sen.

– För att din kropp ska hinna ställa in sig på den nya vikten bör du inte tappa mer än 0,5-1 kilo per vecka. Försöker du att gå ner snabbare kommer det troligen att innebära svältdieter och för hård träning. Det leder ofta till bakslag, överätning och skador, säger Fredrik Paulún.
Kom i form med Wellie – utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem här

5. Det börjar och slutar i ditt eget kök

När suget sätter in är det lätt att dyka in i skafferiet, kylen och frysen och äta av det som finns där. Se till att fylla skåpen med mat som du mår bra av.
LÄS OCKSÅ: Wellies matfilosofi: Gott och nyttigt

6. Att äta nyttigt är en livsstil - ingen bantningsmetod

Se punkt 1, 2, 3, 4 och 5.
FOTO: ADOBE STOCK TEXT: SARA FRIDH