Om du blir hungrig mellan huvudmålen är 1 till 2 mellanmål ett bra riktmärke för att hålla blodsockernivåerna i balans.

Du har mycket att vinna på att göra smarta val!

– Ett bra mellanmål gör dig behagligt nöjd och doften av nybakta kanelbullar mindre attraktiv. Dessutom förser de dig med massor av nyttigheter i form av näring, fibrer och mättande protein fritt från tillsatt socker, säger näringsfysiologen Martin Brunnberg som arbetar med innehållet hälsoappen Wellie.

Tips på nyttiga mellanmål från Wellie

I Wellie hittar du hundratals förslag och recept på goda och snabba mellanmål. Alla recept är utvalda och analyserade av ett team av näringsfysiologer. De har tagit hänsyn till varje recepts näringsinnehåll, mättnad och balansen mellan olika råvaror.

Här är några smakprov.


keso och banan


1. Keso och banan

Keso och banan är energi- och proteinrika livsmedel, kombinerade blir de ett oslagbart mellanmål. Busenkelt!

Så gör du: Lägg upp 125 gram keso (4% fetthalt) i en skål. Skiva en halv banan och lägg över keson.

Kom i form med Wellie – utan att räkna kalorier! Bli medlem här


yoghurt mango nötter


2. Yoghurt med mango och nötter

Naturell yoghurt mättar bra och innehåller mycket kalcium. Tänk på att smaksätta yoghurten själv. Sötade varianter innehåller ofta mycket socker.

Så gör du: Häll upp 2 dl naturell yoghurt (0,5% fetthalt) i skål. Toppa med 100 gram mango och 4 hackade valnötter.


ägg


3. Ett kokt ägg

Ägg är supermat! Så varför krångla till det? Ett kokt ägg är smidigt att ta med, mättar bra och går att äta med händerna. Det perfekta mellanmålet på språng?

Så gör du: Koka ett ägg till önskad konsistens. Skala och njut!


chia


4. Chiapudding med apelsin

Chiafrön är både protein- och fiberrikt - och innehåller dessutom nyttiga omega 3-fettsyror. Addera frukt och/eller - så får du en riktig supermellis.

Så gör du: Mixa 60 g tinade eller färska hallon med 2 dl lättmjölk eller havremjölk med en stavmixer. Rör ner 2 msk chiafrön. Rör om ordentligt.

Låt stå i kylen minst en timme eller över natten. Toppa med finskuren apelsin eller annat som du gillar.


AdobeStock 145815279


5. Smoothie med mango och ingefära

"Mitt i grönsaksdisken ligger en liten superhjälte för förbränningen, nämligen ingefäran!", säger Fredrik Paulún. Ingefära kickar i gång kroppen som inget annat. Riv ner lite i i yoghurten - eller som här, gör en god smoothie!

Så gör du: Kör 2 dl naturell yoghurt, 1 dl fryst mango, i banan och 1 tsk riven ingefära till en slät dryck i en mixer.
Kom i form med Wellie – utan att räkna kalorier! Starta din provperiod här


frukt


6. Frukt

Varför krångla till det? Fyll upp fruktskålen hemma och ta med till jobbet/skolan/på språng! "Frukt är en komplett hälsoprodukt. Det mättar och består till 90 procent av vatten", berättar Wellies kostexpert Fredrik Paulún. Så gör du: Skala, skiva, dela, hacka - det som passar din frukt bäst.

TEXT: SARA FRIDH FOTO: KAROLINA OLSON HAGLUND, ADOBE STOCK, COLOURBOX